Geschiedenis en Architectuur

  • Oorsprong: Deze toren is gebouwd in de tweede helft van de veertiende eeuw en had toen een z.g. zadeldak. De bijbehorend kerk gewijd aan de Heilige Nicolaas werd in 1516 door de Bourgondiërs in de brand gestoken en daarna weer herbouwd. Na 1702 was de kerk door verval niet meer te gebruiken. Na een voorlopige renovatie is de kerk in 1833 werd afgebroken. Daarna heeft men het zadeldak van de toren verlaagd en vervangen door een piramide dak. De toren heeft een gemetselde trap en is in 1974 gerestaureerd. De toren bleef echter staan en werd een zelfstandig monument.
  • Architectuur: De toren is gebouwd in de gotische stijl, die kenmerkend is voor veel middeleeuwse kerkgebouwen in Nederland. Hij is gemaakt van baksteen, met karakteristieke spitsboogvensters en steunberen.
  • Restauraties: De toren heeft door de jaren heen verschillende restauraties ondergaan om zijn structuur en historische waarde te behouden. Belangrijke restauraties vonden plaats in de 1990 eeuw.

Zie ook de website van Stichting tot Behoud van Rijksmonumenten; https://stichtingbrm.nl/?torens=nijemirdum

Functie en Gebruik

  • Oorspronkelijke Functie: De toren diende oorspronkelijk als klokkentoren voor de kerk van Nijemirdum. De kerk zelf was gewijd aan de Heilige Maria.
  • Klokken: De toren bevat een klokkenstoel met daarin een luidklok die nog steeds in gebruik is. De klok wordt onder andere geluid tijdens speciale gelegenheden en herdenkingen.
  • Huidige Functie: Tegenwoordig is de toren een historisch monument. Het is een herkenningspunt in de regio en trekt bezoekers die geïnteresseerd zijn in de lokale geschiedenis en architectuur.

Culturele Betekenis

  • Historisch Monument: De toren is een belangrijk onderdeel van het culturele erfgoed van Nijemirdum en Friesland. Hij symboliseert de rijke geschiedenis van de regio en de gotische bouwstijl van de middeleeuwse kerken.
  • Toeristische Attractie: De toren is een populaire bestemming voor toeristen en geschiedenisenthousiastelingen. Bezoekers kunnen de architectuur bewonderen en meer te weten komen over de geschiedenis van Nijemirdum en zijn kerkelijke verleden.

Bezienswaardigheden en Omgeving

  • Ligging: De toren staat op een strategische locatie in Nijemirdum en biedt een mooi uitzicht op de omgeving. Dit maakt het een interessante plek om te bezoeken, vooral voor liefhebbers van historische gebouwen en pittoreske dorpen.
  • Evenementen: De toren speelt soms een rol in lokale evenementen en vieringen, wat bijdraagt aan de gemeenschapszin en het behoud van tradities in Nijemirdum.

De toren van Nijemirdum is een waardevol en goed bewaard gebleven stuk geschiedenis dat een fascinerend inzicht biedt in het middeleeuwse leven en de architectuur van Friesland. Het is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de regio.

De toren door de jaren heen

Molukse begraafplaats

De Molukse begraafplaats in Nijemirdum is een bijzondere en historisch significante plek die de geschiedenis en de aanwezigheid van de Molukse gemeenschap in Nederland weerspiegelt. Hier zijn enkele belangrijke aspecten over deze begraafplaats:

Achtergrond en Geschiedenis

  • Oorsprong: De begraafplaats werd in 1967 opgericht om een rustplaats te bieden voor Molukkers in Nederland. Veel Molukkers kwamen in de jaren 1950 naar Nederland, na de onafhankelijkheid van Indonesië, als gevolg van politieke en militaire spanningen.
  • Ligging: De begraafplaats is gelegen in Nijemirdum, een dorp in de provincie Friesland. Het is een serene en respectvolle omgeving, speciaal aangelegd voor de Molukse gemeenschap.

Culturele Betekenis

  • Erfgoed: De begraafplaats heeft een grote emotionele en culturele waarde voor de Molukse gemeenschap in Nederland. Het is een plek waar families hun dierbaren kunnen herdenken en eren volgens hun eigen tradities en rituelen.
  • Symboliek: De graven en monumenten op de begraafplaats weerspiegelen de Molukse cultuur, met inscripties en symbolen die de identiteit en het erfgoed van de overledenen benadrukken.

Functie en Beheer

  • Beheer: De begraafplaats wordt onderhouden door de Molukse gemeenschap zelf, vaak met ondersteuning van lokale overheden en organisaties. Dit draagt bij aan het behoud van de begraafplaats als een respectvolle en heilige plek.
  • Begrafenisrituelen: Op de begraafplaats worden traditionele Molukse begrafenisrituelen uitgevoerd. Deze rituelen zijn een belangrijk onderdeel van het afscheid nemen en rouwproces binnen de gemeenschap.

Toegankelijkheid en Bezoeken

  • Toegankelijkheid: De begraafplaats is toegankelijk voor familieleden en bezoekers die eer willen bewijzen aan de overledenen. Het is een rustige plek waar men kan reflecteren en herdenken.
  • Herdenkingsbijeenkomsten: Er worden regelmatig herdenkingsbijeenkomsten en ceremonies gehouden op de begraafplaats, vooral op belangrijke dagen zoals de jaarlijkse Molukse herdenkingsdag.

Betekenis voor de Gemeenschap

  • Gemeenschapszin: De begraafplaats versterkt de band binnen de Molukse gemeenschap en biedt een gemeenschappelijke plek voor rouw en herinnering. Het is ook een symbool van de gedeelde geschiedenis en ervaringen van de Molukkers in Nederland.
  • Onderwijs en Bewustwording: De begraafplaats dient ook als een educatieve plek waar jongere generaties kunnen leren over hun geschiedenis en erfgoed. Het is een tastbare herinnering aan de reis en de uitdagingen die de Molukse gemeenschap heeft doorgemaakt.

Molukse Begrafenis

Moslims worden niet in een kist begraven, maar in witte doeken gewikkeld in hun graf gelegd met het hoofd in de richting van Mekka. In Schattenberg had men al geregeld dat er niet in een kist begraven hoefde te worden en dat men het graf zelf mocht graven.

Nog maar kort in Wijldemerck werd men geconfronteerd met het overlijden van S.Tuasamu. Nu moest blijken of de gemaakte afspraken ook werkelijk waarde hadden.

De beheerder moest alles regelen maar omdat hij niets wist over de wijze waarop Moslims begraven moesten worden, liet hij het over aan A. Tan. Die kon opdat moment niet weten dat hij toen de basis legde voor de wijze waarop hij twee jaar later begraven zou worden.

Met de beheerder ging hij naar de gemeente Gaasterland waar ze alle medewerking kregen. Daarna gingen ze naar de begraafplaats in Nijemirdum waar ze een plaats uitzochten die in de richting van Mekka lag. Piet Boon zei hierover: “Ik stond met Tan op de begraafplaats waar we de juiste richting naar Mekka moesten vinden met behulp van een kompas. Ik had geen verstand van zo’n ding en Tan deed net of hij er verstand van had. Toen kwam er een boer aangelopen (want als er iets vreemds was op het kerkhof had je zomaar een hoop kijkers) en die zei dat we fout zaten. Hij wist precies waar de zon op kwam en waar het Oosten was. Achteraf bleek dat hij gelijk had”.

Intussen had men de familieleden op de hoogte gebracht, die zo snel mogelijk naar Wijldemerck kwamen. Ook was men al begonnen om eten klaar te maken. De overledene werd thuis gewassen, in witte doeken gewikkeld en opgebaard. Indien mogelijk moest men nog dezelfde dag begraven worden en anders de

volgende dag. Terwijl er van alles geregeld werd, waren er constant mensen bij de overledene die bepaalde gebeden reciteerden. Als er pas de volgende dag begraven kon worden, ging men hier de hele nacht mee door.

Op de dag van de begrafenis, werd het graf door enkele mannen gegraven. Als het klaar was ging er iemand naar het kamp om dat door te geven. De anderen bleven bij het graf.

Als iedereen afscheid had genomen, werd het gezicht bedekt en ging men naar de kantine (later de Moskee) om gezamenlijk te bidden (Sembahjang Djenazah=Gebed voordat men een overleden persoon naar de begraafplaats brengt). Vandaar ging men naar de begraafplaats. Daar werd de overledene onder het uitspreken van gebeden naar het graf gedragen. Intussen waren een paar personen (meestal leden van de Penghulu=Religieuze raad/Moskee raad) in het graf gegaan om de verledene aan te nemen.

Aan de rechterkant van het graf had men een nis gemaakt (anak kubur=Anak is kind -Kubur is graf) waar de overledene werd neergelegd. Over het graf hielden een paar mannen een doek zodat men niet kon zien wat zich beneden afspeelde. Daar werd gebeden en als men klaar was gaven de mannen boven plankjes aan die schuin boven de overledene werden neergezet. Één voor één kwamen ze daarna uit het graf en als alles klaar was, kwam de laatste eruit. Daarna werd het doek weggehaald en het graf voorzichtig dichtgegooid. De mannen losten elkaar hierbij af en pakten de scheppen steeds van elkaar over. Aan het hoofd en voeteneind werd een houten paaltje geplaatst om het graf te markeren. Met de hand maakte men het netjes en vervolgens werden er schalen water, waarin bloemblaadjes dreven, in de lengte van het graf leeggegoten. Daarna werd er gebeden en (indien gewenst) werden er enkele woorden namens de familie of door één van de aanwezige gesproken. Terug in het kamp was er bij de overledene thuis Batja Doa=Lezen van smeekgebeden. De 3e, 7e, 9e, 40e en 100e dag na overlijden werd er Tahlil=Gebed ter nagedachtenis aan de overleden personen, gehouden.

 In Wijldemerck zijn 15 personen overleden waarvan 12 kinderen. Allemaal zijn ze op dezelfde wijze begraven op de begraafplaats van Nijemirdum waar ze voor de Molukse Moslims een apart plaatsje hadden gereserveerd.

Met dank aan Ghani van den Bergh.

Arabische lettertekens

Op de begraafplaats van Nijemirdum liggen 18 Ambonezen begraven. Alle graven hebben op het hoofd en voeten eind een steen wat mij na jaren pas opviel. Navraag over het waarom leerde mij dat waar zij vandaan kwamen (Ambon) niet op een kerkhof begraven werden maar waar ze maar wilden. Om niet over het graf te lopen werd er aan beide kanten een steen geplaatst. Ook op de graven hier is eeuwige grafrust van toepassing. (Ghani van den Bergh)


En dan die wat aandoenlijke graven met hun Arabische lettertekens en namen die doen denken aan Ambon, Haroekoe, Soelawesi en Saparoea. Ander ras, andere kleur, andere godsdienst. Zuid-Molukkers, die na de soevereiniteit overdracht aan de nieuwe Indonesische regering in 1949 niet zo bijzonder gezien meer waren in het voormalige Nederlands Oost-Indië, een rijk dat zij met de Nederlanders hebben helpen opbouwen en bewaken. Onverschrokken vechtersbazen, onvoorwaardelijke trouw, driftig en vaak ondanks hun christendom of Mohammedanisme nog toegewijd aan hun “goena-qoena”, hun merkwaardige bedrevenheid in de ‘’zwarte kunst.”

Men kan verschillend over hen denken, maar wij herinneren ons voor altijd hun opgewekte donkere gezichten, hun idee dat zij, de “kinderen van Ambon”, al die andere heidenen “de vreze des Heren wel even zouden inboezemen (hetgeen ze vaak genoeg deden ook!), hun kinderlijke aanhankelijkheid en hun ook in de beroerdste omstandigheden nooit versagende .loyaliteit; Van ons géén kwaad woord over onze Zuid-Molukse bondgenoten! Ze werden voor wat Gaasterland betreft gehuisvest in de barakken van het kamp Wyldemerk. Omdat de Wyldemerkster ,,Ambonezen” allemaal Islamiet waren hadden ze in het kamp zelfs de beschikking over een moskee. Het kamp is sinds lang ontruimd, de barakken en de moskee zijn weg. De herinnering aan hun aanwezigheid vinden we hier, op het Nijemirdumer kerkhof: ouderen, jongeren, vrouwen, kinderen. Nederlandse en Arabische teksten, aandoenlijk en, vertederend. Alles zo ongeveer 15.000, kilometer van het land vandaan waar ze werden geboren en dat ze hoopten te zullen terugzien,. Een stukje koloniaal verleden -onze trouwe bondgenoten, maar in de ogen van hun tegenstanders landverraders. Het is maar hoe je het wilt bekijken. Maar van ons geen kwaad woord daarvoor zijn onze eigen herinneringen aan de ,, anak Ambon” te groot.

Deze pagina is mede tot stand gekomen met behulp van AI


Scroll naar boven